Nieuwe strijd in zoekmachine land, Microsoft komt binnenkort met een nieuwe zoekmachine vermoedelijk met de naam Kumo
Kumo moet in de nabije toekomst de grootste zoekdienst Google (met een marktaandeel van zestig procent) uit de markt gaan stoten. Tenminste dat is de hoop van Microsoft dat 3 maart bekend heeft gemaakt dat ze de nieuwe zoekmachine aan het testen zijn. Microsoft wil Kumo eigenlijk slimmer / intelligenter laten werken dan de software van de Google zoekmachine. Kuno moet bijvoorbeeld de ingevoerde zinnen ook echt gaan begrijpen en dus de relatie gaan zien tussen de ingevoerde woorden. Google en vele andere zoekmachines proberen de eigenlijk alleen de opgegeven termen op websites terug te vinden, letterlijk zeg maar.
Google en Yahoo zijn momenteel de meest gebruikte zoekmachines. Volgens de laatste cijfers heeft Google een marktaandeel van 60 % en Yahoo een aandeel van 21 procent. Microsoft staat met Live Search momenteel op de derde plaats met een aandeel van 8,5 %.
De nieuwe Microsoft zoekmachine Kumo (dit is een Japans woord voor 'wolk') wordt voorlopig alleen intern bij Microsoft getest. Dit bevestigde een woordvoerder van MS gisteren tegenover persbureau Reuters. Werknemers van het softwareconcern hebben een memo gekregen waarin zij worden opgeroepen om mee te doen aan het uittesten van de zoekdienst.