Digital Rights Management (DRM) zou volgens Verkopers van e-books averechts werken en juist mensen die netjes betalen voor een digitaal boek treffen.
De verkoop van digitale boeken, e-books, neemt steeds meer toe dankzij het toenemende gebruik van platte en handzame e-book readers. Door het toepassen van Digital Rights Management (DRM) kan worden voorkomen dat iemand een gekocht e-book eenvoudig deelt met vrienden en relaties. Maar verkopers van digitale boeken vinden dat het toepassen van DRM de piraterij alleen maar erger maakt. Je treft met deze beveiliging juist de nette mensen, de gebruikers die betalen voor een ebook. De betalende klant ondervindt namelijk veel technische problemen met het aangekochte product. Door de DRM werkt bijvoorbeeld een e-book dat je kocht bij Amazon niet op een Sony Reader en een e-book gekocht bij Bol.com werkt weer niet op de e-reader Kindle. Ook is het wat eigenwijs van uitgevers want platenmaatschappijen hebben inmiddels ingezien dat DRM meer nadelen dan voordelen heeft.
Maar er is een alternatief, een zogenaamd Sociaal DRM. Het toepassen van sociale DRM houdt in dat de naam en ook het e-mailadres van de eigenaar wordt verwerkt in de bestandsinformatie. Een andere manier is om deze gegevens van de eigenaar in het bestand te zetten als een uniek watermerk. Op deze manier kan worden achterhaald wie het e-book gelekt heeft en voor anderen beschikbaar heeft gesteld. De website Luisterrijk.nl, verkoopt audioboeken, past deze werkwijze al een tijdje toe en ze zijn zeer tevreden over deze sociale DRM werkwijze (verwerkt in de MP3 bestanden). Door middel van een speciaal systeem kan Luisterrijk de bestanden op downloadnetwerken scannen op deze speciale watermerken. Luisterrijk heeft aangegeven nog geen betaalde MP3 op het internet te zijn tegengekomen.
Bron: webwereld